Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(59)
Forma i typ
Książki
(59)
Proza
(31)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(17)
Publikacje naukowe
(8)
Poezja
(7)
Dramat (rodzaj)
(2)
Komiksy i książki obrazkowe
(2)
Dostępność
dostępne
(56)
nieokreślona
(3)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(59)
Autor
Mraczek Maciej
(6)
Engelking Leszek (1955-2022)
(5)
Engelking Ryszard (1935-2023)
(4)
Proust Marcel (1871-1922)
(4)
Świerkocki Maciej (1961- )
(4)
Banasiak Bogdan
(3)
Baudelaire Charles (1821-1867)
(3)
Joyce James (1882-1941)
(3)
Musiał Łukasz (1976- )
(3)
Nietzsche Friedrich (1844-1900)
(3)
Nietzsche Friedrich (1844-1900). Dzieła wszystkie
(3)
Pieniążek Paweł (1957- )
(3)
Proust Marcel (1871-1922). À la recherche du temps perdu
(3)
Conrad Joseph (1857-1924)
(2)
Czechow Anton (1860-1904)
(2)
Heydel Magdalena (1969- )
(2)
Jarniewicz Jerzy (1958- )
(2)
Kafka Franz (1883-1924)
(2)
Kłoszewski Tomasz
(2)
Liao Jimmy (1958- )
(2)
Makarewicz Irena (1957- )
(2)
Piotrowska Agnieszka Lubomira
(2)
Przybysławski Artur (1970- )
(2)
Rodowska Krystyna (1937- )
(2)
Sarek Katarzyna (1978- )
(2)
Sowinski Grzegorz
(2)
Swoboda Tomasz (1977- )
(2)
Szkoła Dawid (1985- )
(2)
Appel Andrzej (1969- )
(1)
Arnheim Rudolf (1904-2007)
(1)
Artaud Antonin (1896-1948)
(1)
Batko Zbigniew (1940-2007)
(1)
Baudelaire Charles (1821-1867). Biedna Belgia!
(1)
Bazarnik Katarzyna (1970- )
(1)
Beck Knut (1938- )
(1)
Biskupski Łukasz
(1)
Brzozowski Wawrzyniec (tłumacz)
(1)
Bufalino Gesualdo (1920-1996)
(1)
Bánffy Miklós (1873-1950)
(1)
Bánffy Miklós (1873-1950). Trylogia siedmiogródzka
(1)
Cetnarowski Michał (1980- )
(1)
Cichowlas Robert (1982- )
(1)
Czechow Anton (1860-1904). Iwanow : dramat
(1)
Czechow Anton (1860-1904). Iwanow : komedia
(1)
Czechow Anton (1860-1904). Lebedinaâ pesnâ
(1)
Czechow Anton (1860-1904). Leszy
(1)
Czechow Anton (1860-1904). Medved'
(1)
Czechow Anton (1860-1904). Mewa
(1)
Czechow Anton (1860-1904). Noč' pered sudom
(1)
Czechow Anton (1860-1904). O vrede tabaka
(1)
Czechow Anton (1860-1904). Predloženie
(1)
Czechow Anton (1860-1904). Przy wielkiej drodze
(1)
Czechow Anton (1860-1904). Płatonow
(1)
Czechow Anton (1860-1904). Svad'ba
(1)
Czechow Anton (1860-1904). Tatiana Riepina
(1)
Czechow Anton (1860-1904). Tragik po nevole
(1)
Czechow Anton (1860-1904). Trzy siostry
(1)
Czechow Anton (1860-1904). Wiśniowy sad
(1)
Czechow Anton (1860-1904). Wujaszek Wania
(1)
Czechow Anton (1860-1904). Ûbilej
(1)
Deleuze Gilles (1925-1995)
(1)
Dickinson Emily (1830-1886)
(1)
Diski Jenny (1947- )
(1)
Ekier Jakub (1961- )
(1)
Engelking Leszek (1955-2022). Melancholijny czarodziej : Jarosław Sejfert: życie, twórczość, recepcja
(1)
Eysymont Jarosław (1956- )
(1)
Farina Richard (1937-1966)
(1)
Fordoński Krzysztof (1970- )
(1)
Galczak Michał
(1)
García Lorca Federico (1898-1936)
(1)
Gałązka Tomasz
(1)
Giszczak Jacek (1956- )
(1)
Glaza Bartek
(1)
Handke Peter (1942- )
(1)
Higgs John
(1)
Idzikowski Kamil (tłumacz)
(1)
Kain Dawid (1981- )
(1)
Komar Michał (1946- )
(1)
Konczarek Barbara
(1)
Kopacki Andrzej (1959- )
(1)
Kopij Marta (1974- )
(1)
Kosztolányi Dezső (1885-1936)
(1)
Kozłowski Jerzy A. (1986- )
(1)
Kralowa Halina
(1)
Kyrcz Kazimierz (1970- )
(1)
Lenkowska Krystyna (1957- )
(1)
Lisowski Jerzy (1928-2004)
(1)
Listewnik Marta
(1)
Mach Jolanta
(1)
Maciejewski Krzysztof (1971- )
(1)
Mansfield Katherine (1888-1923)
(1)
Matuszewski Krzysztof (1957- )
(1)
Małecki Jakub (1982- )
(1)
Muszer Dariusz (1959- )
(1)
Niedenthal Karolina
(1)
O'Brien Flann (1911-1966)
(1)
Parra Eduardo Antonio (1965- )
(1)
Pasolini Pier Paolo (1922-1975)
(1)
Paszylk Bartłomiej (1975- )
(1)
Paziński Piotr (1973- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(30)
2010 - 2019
(28)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(33)
1901-2000
(32)
1918-1939
(15)
1801-1900
(11)
1901-1914
(10)
1945-1989
(8)
1914-1918
(7)
1989-2000
(5)
1701-1800
(2)
1939-1945
(2)
Kraj wydania
Polska
(58)
Język
polski
(58)
Odbiorca
Dzieci
(3)
6-8 lat
(2)
9-13 lat
(2)
Przynależność kulturowa
Literatura francuska
(10)
Literatura polska
(10)
Literatura irlandzka
(6)
Literatura amerykańska
(5)
Literatura angielska
(5)
Literatura austriacka
(4)
Literatura hiszpańska
(3)
Literatura rosyjska
(3)
Literatura włoska
(3)
Literatura meksykańska
(2)
Literatura niemiecka
(2)
Literatura węgierska
(2)
Literatura belgijska
(1)
Literatura czeska
(1)
Literatura japońska
(1)
Literatura kanadyjska
(1)
Literatura litewska
(1)
Literatura portugalska
(1)
Literatura szwajcarska
(1)
Literatura słowacka
(1)
Literatura tajlandzka
(1)
Literatura tajska
(1)
Literatura ukraińska
(1)
Literatura walijska
(1)
Literatura łotewska
(1)
Literatury Ameryki Łacińskiej
(1)
Temat
Arystokracja
(5)
Tożsamość osobista
(5)
Filozofia
(4)
Mieszczaństwo
(4)
Pamięć autobiograficzna
(4)
Pisarstwo
(3)
Przekłady
(3)
Samotność
(3)
Teoria przekładu
(3)
Chłopcy
(2)
Estetyka
(2)
Etyka
(2)
Filozofia języka
(2)
Irlandczycy
(2)
Joyce, James (1882-1941)
(2)
Język
(2)
Literatura
(2)
Literatura irlandzka
(2)
Miasta
(2)
Nierówności społeczne
(2)
Obyczaje i zwyczaje
(2)
Pisarze
(2)
Podróże
(2)
Stosunki etniczne
(2)
Strumień świadomości
(2)
Sztuka
(2)
Tłumacze
(2)
Ubóstwo
(2)
Życie codzienne
(2)
Żydzi
(2)
Alienacja
(1)
Aluzja literacka
(1)
Analiza i interpretacja
(1)
Anarchizm
(1)
Aszkenazyjczycy
(1)
Aztekowie
(1)
Baudelaire, Charles (1821-1867)
(1)
Beatnicy
(1)
Bramkarze (piłka nożna)
(1)
Błędy tłumaczeniowe
(1)
Celan, Paul (1920-1970)
(1)
Conrad, Joseph (1857-1924)
(1)
Czas
(1)
Człowiek
(1)
Diski, Jenny (1947- )
(1)
Dojrzewanie
(1)
Duchowość religijna
(1)
Dziecko niewidome
(1)
Dziecko ulicy
(1)
Dziki Zachód
(1)
Ekoetyka
(1)
Elita społeczna
(1)
Filozofia francuska
(1)
Filozofowie
(1)
Folklor
(1)
Fonetyka
(1)
Generałowie
(1)
Gry hazardowe
(1)
Heliogabal (cesarz rzymski ; 204-222)
(1)
Hipisi
(1)
Hiszpański podbój Ameryki
(1)
Homer
(1)
Homoseksualizm
(1)
Horror
(1)
I wojna światowa (1914-1918)
(1)
Judaizm
(1)
Kafka, Franz (1883-1924)
(1)
Kara (psychologia)
(1)
Kara śmierci
(1)
Klarysa Dalloway (postać fikcyjna)
(1)
Kobieta
(1)
Kombatanci
(1)
Kontrkultura
(1)
Kryminał
(1)
Krytyka literacka
(1)
Księżyc (satelita Ziemi)
(1)
Kultura masowa
(1)
Leary, Timothy (1920-1996)
(1)
Leopold Bloom (postać fikcyjna)
(1)
Literatura angielska
(1)
Literatura czeska
(1)
Literatura francuska
(1)
Literatura pogranicza
(1)
Literatura polska
(1)
Literatura popularna
(1)
Literatura straganowa
(1)
Literatura szwajcarska
(1)
Literatury europejskie
(1)
Marzenia
(1)
Matki i synowie
(1)
Małe miasto
(1)
Mitologia celtycka
(1)
Miłość
(1)
Modernizm
(1)
Mowa
(1)
Muzyka
(1)
Mężczyzna
(1)
Narkotyki
(1)
Natura
(1)
Nauczyciele
(1)
Temat: dzieło
Odusseia
(1)
Ulysses
(1)
Temat: czas
1901-2000
(15)
1801-1900
(9)
1901-1914
(6)
1918-1939
(5)
1945-1989
(4)
1914-1918
(3)
1701-1800
(2)
2001-
(2)
1001-1100
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1939-1945
(1)
201-300
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Francja
(4)
Dublin (Irlandia)
(3)
Galicja (kraina historyczna)
(2)
Londyn (Wielka Brytania)
(2)
Meksyk
(2)
Paryż (Francja)
(2)
Polska
(2)
Ukraina
(2)
Ameryka Południowa
(1)
Austria
(1)
Austro-Węgry
(1)
Europa Wschodnia
(1)
Irlandia
(1)
Kuba
(1)
Nantucket (Stany Zjednoczone ; wyspa)
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Podole (kraina historyczna)
(1)
Rzym (Włochy)
(1)
Siedmiogród (Rumunia ; kraina historyczna)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Starożytny Rzym
(1)
Sycylia (Włochy ; wyspa)
(1)
Walia (Wielka Brytania)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Węgry
(1)
Gatunek
Powieść
(14)
Antologia
(11)
Esej
(11)
Opowiadania i nowele
(9)
Wiersze
(7)
Notatki
(4)
Aforyzmy
(3)
Biografia
(3)
Dramat (gatunek literacki)
(2)
Komedia
(2)
Kryminał
(2)
Powieść historyczna
(2)
Powieść obyczajowa
(2)
Szkic literacki
(2)
Autobiografia
(1)
Dzienniki
(1)
Edycja krytyczna
(1)
Horror
(1)
Jednoaktówka
(1)
Komentarz
(1)
Książka obrazkowa
(1)
Literatura eksperymentalna
(1)
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Pamiętniki angielskie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Pastisz
(1)
Poemat prozą
(1)
Powieść marynistyczna
(1)
Powieść przygodowa
(1)
Powieść psychologiczna
(1)
Recenzja literacka
(1)
Romans
(1)
Satyra
(1)
Sensacja (rodzaj/gatunek)
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(14)
Historia
(6)
Filozofia i etyka
(5)
Językoznawstwo
(3)
Kultura i sztuka
(2)
Psychologia
(1)
Religia i duchowość
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
59 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Sztuka i percepcja wzrokowa : psychologia twórczego oka / Rudolf Arnheim ; przełożyła Jolanta Mach. - Wydanie drugie w tej edycji. - Łódź : Officyna, 2019. - 534, [1] strona : faksymilia, fotografie, ilustracje, nuty ; 25 cm.
Bibliografia na stronach 512-527. Indeks.
Sztuka i percepcja wzrokowa mówi o procesie percepcji w ujęciu psychologicznym i opisuje jak oko percypującego organizuje postrzegany materiał w odniesieniu do psychologicznych uwarunkowań.
Oczywiste stało się, że cechy, którymi wyróżnia się praca myśliciela i artysty, charakteryzują każdą czynność umysłu. Także psychologowie zaczęli dostrzegać, że fakt ten nie jest przypadkowy: różne zdolności umysłu podlegają tym samym prawom, ponieważ umysł zawsze działa jako całość. Każde postrzeganie jest również myśleniem, każde rozumowanie - intuicją, każda obserwacja - odkryciem. (R. Arnheim)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 361244 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 183-189.
Oto najbardziej brutalna książka współczesnej literatury, mam na myśli piękną i odświeżającą przemoc. Heliogabal, urodzony w kolebce spermy, zmarły na poduszce krwi, jest czarnym bohaterem naszego świata. Jego legenda powstała z perwersji i zbeszczeszczenia.
El Gabal, "Pan Góry", jest nie tylko zdeprawowanym cesarzem gnijącego Rzymu trzeciego wieku, oddanym wadom i szaleństwu, ale także pierwszym piekielnym bohaterem tego spotkania z Orientem, którego Archaniołem był Apoloniusz z Tiany. Wcielenie hermafrodytycznego mitu, wyznawca Słońca i czarnego kamienia Elagabalusa, do ekstremum przeżył dramat zderzenia świata grecko-łacińskiego i barbarzyństwa. To jest tekst inicjacyjny: czternastoletni pogański kapłan i cesarz Rzymu, Heliogabal, zapowiada zarówno słoneczny rytuał Tarahumara, jak i ofiarę Van Gogha Samobójcy społecznego, a następnie zejście do Piekieł Artauda le Mômo. Heliogabal jest Anarchistą, zanim zostanie ukoronowanym Alchemikiem.
Ta urzekająca książka, najlepiej skonstruowana i najlepiej udokumentowana spośród pism Antonina Artauda, jest również najbardziej imaginacyjna. Kto nie czytał "Heliogabala", ten nie sięgnął głębi naszej dzikiej literatury. (Jean-Marie Gustave Le Clézio)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 371266 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Policzone (1934) / Miklós Bánffy ; przełożyła Irena Makarewicz. - Wydanie I. - Łódź : Officyna, 2023. - 643, [5] stron ; 25 cm.
(Trylogia siedmiogródzka / Miklós Banffy ; t. 1)
Tytuł oryginału cyklu: Erdélyi történet.
Publikacja powstała we współpracy z Instytutem Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka
„Trylogia siedmiogrodzka” to wspaniały fresk, którego tłem są kluczowe wydarzenia na Węgrzech w pierwszych latach XX wieku, aż do roku 1914 i wybuchu Wielkiej Wojny. W swym niezwykłym dziele Miklós Banffy (1873–1950) pokazał, że klęska narodu nie wynika jedynie z tzw. niesprawiedliwości dziejowej, lecz przed wszystkim z krótkowzrocznej, obliczonej na doraźny zysk polityki. Tytuły poszczególnych tomów, wzięte z węgierskiego tłumaczenia biblijnej przepowiedni upadku Babilonu, oddają apokaliptyczną wizję odchodzącego świata: mane, tekel, fares – „Policzone”, „Zważone”, „Podzielone”. W pierwszym tomie losy głównych bohaterów kreślone są w kontekście społecznym i politycznym Austro-Węgier w latach 1904–1906. Kuzyni Bálint Abády i Laszló Gyerőffy są młodzi, przystojni, wykształceni, a przy tym należą do arystokratycznej elity Siedmiogrodu. Obaj popełniają jednak podobny błąd – zakochują się w niewłaściwych kobietach, co mocno komplikuje im przyszłość. Ich życie wypełniają polowania, gra w karty, wyścigi, bale, pojedynki, skandale i romanse, a także próby zarządzania majątkiem. Autor opisuje to wiernie i pieczołowicie, odsłaniając tajemnice klasy społecznej, do której sam przynależy. Miklós Banffy jawi się tutaj jako doskonały obserwator i znawca ludzkich charakterów. Mistrzowsko portretuje naiwnych idealistów, cynicznych karierowiczów czy opętanych namiętnościami słabeuszy reprezentujących różne warstwy społeczne Siedmiogrodu. Jest on również wytrawnym stylistą – poetyckie opisy sąsiadują tu z potocznymi frazami bohaterów, opowieść niezauważenie przechodzi w projekcję myśli postaci, humor ściera się z ironią, a subtelność z rubasznością. „Trylogia siedmiogrodzka” porównywana jest do wielkich narracji Lwa Tołstoja, Josepha Rotha czy Giuseppe Tomasiego di Lampedusy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 393350 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Intymne notatki Baudelaire’a odkryte po jego śmierci. Myśli, tematy fragmenty, materiały do dwóch nienapisanych książek, „Moje serce obnażone” i „Biedna Belgia!”. W pierwszej „parzącym niby lód stylem, spiekłym i zmrożonym w abstrakcję” chciał zamknąć swoją wściekłość na cały świat oraz najbardziej osobiste myśli i uczucia. Miało to być podsumowanie jego życia. Druga, pierwotnie pomyślana jako rodzaj literackiego przewodnika, przekształciła się w zjadliwy i stronniczy pamflet, wyraz rozpaczy i bezradności „znużonego człowieka, który za sobą, w głębi lat, widzi jedynie gorycz rozczarowań, a przed sobą burzę, nie wróżącą niczego, ani nowej nauki, ani bólu”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383806 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Le spleen de Paris : petits poemes en prose, 1857.
Zawiera dodatek: Dziesięć wierszy z "Kwiatów zła".
Rozgrywające się w nowoczesnym, miejskim Paryżu, utwory prozy w tym tomie stanowią dalszą eksplorację terenu, który Baudelaire omawiał w "Kwiatach zła": miasto, jego nędza, nierówności społeczne, cynizm, a także miłość i bezinteresowność, ale przede wszystkim przewrotność poety. Wydany pośmiertnie w 1869 r. "Paryski splin" był przełomowy dla rozwoju prozy poetyckiej - formy, która według Baudelaire’a szczególnie nadawała się do wyrażania uczuć niepewności, płynności i wolności jego wieku - oraz został jednym z tekstów założycielskich literackiego modernizmu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 364293 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Les paradis artificiels", 1851.
"Pisząc w roku 1851 szkic "Wino i haszysz" Baudelaire wierzył jeszcze, że z wina może się zrodzić poezja, ale wiedział już, że haszysz jedynie obezwładnia. Twierdził, że wino pobudza wolę, a haszysz ją unicestwia, że wino czyni człowieka towarzyskim, a haszysz go izoluje. Dziewięć lat później wszystkim środkom pobudzającym stawia ten sam kardynalny zarzut: paraliżują wolę, najcenniejszą ze wszystkich władz. Łudzą wspaniałymi wizjami, których nie udaje się przekształcić w trwałe piękno. Nie sposób jednakowoż nie odnieść wrażenia, że te wizje go zachwycają. W swych dociekaniach dochodzi do wniosku, że pociąg do środków pobudzających wynika ze szlachetnej pobudki: głodu nieskończoności." (z Wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376460 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Le menzogne della notte.
Forteca na niedostępnej wysepce u wybrzeży Sycylii. Czterej więźniowie, skazani na gilotynę za próbę zamachu na króla, czekają w celi śmierci na egzekucję. Aby nie myśleć o tym co ma nastąpić, postanawiają, że każdy z nich opowie taki epizod ze swego życia, który zaważył najbardziej na jego późniejszych losach. Te cztery opowieści, gdzie liryzm graniczy nieraz z drastycznymi scenami, na pozór bardzo realistyczne, wprowadzają czytelnika w dziwną, mroczną atmosferę, gdzie bliska śmierć nie tylko stawia pytanie o sens istnienia, ale podważa każdą prawdę, każdy pewnik i życie ludzkie przyrównuje do sceny, na której bezwolne marionetki odgrywają swoją żałosną komedię. Znakomicie napisana i trzymająca w napięciu (który z czterech, dla ratowania życia, okaże się zdrajcą? Kto jest kim?) powieść Bufalina, choć osadzona w XIX stuleciu, porusza problemy do dziś aktualne, stawia pytania, na które nadal szukamy odpowiedzi. Sam autor twierdzi, że Kłamstwa nocy są „metafizycznym kryminałem” lub „fantazją historyczną” i wybór pozostawia czytelnikowi. Możemy dodać, że to mała-wielka powieść.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 384740 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronie 542.
Finansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 389354 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "The Secret Agent : A Simple Tale", 1907.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Joseph Conrad oparł "Tajnego agenta" na autentycznych wydarzeniach z 15 lutego 1894 r., gdy w parku otaczającym królewskie obserwatorium w Greenwich doszło do eksplozji bomby. Miała ona wysadzić mury budynku obserwatorium, lecz wskutek przedwczesnej detonacji wybuchła w rękach niedoszłego zamachowca. Wypadek uruchamia ciąg zdarzeń, wykazujących powiązania pomiędzy tytułowym agentem a politykami, funkcjonariuszami policji oraz anarchistami, ukazując świat brudny, oparty na sile, kłamstwie i wyrachowaniu. Świat, w którym gra pozorów prawdziwych psychologicznie, a zarazem groteskowych postaci doprowadza do autentycznej tragedii.
"Tajny agent" jest utworem niezwykłym w dorobku Josepha Conrada. Dzięki niespotykanej wcześniej u tego pisarza tematyce, niezwykłej kompozycji oraz wyrafinowaniu stylistycznemu został doceniony przez środowiska akademickie, krytykę i czytelników. Stawiany obok innego arcydzieła Korzeniowskiego, "Jądra ciemności", pomimo osadzenia akcji w Londynie czasów autora pozostaje powieścią zaskakująco aktualną, m. in. z powodów politycznych; dość powiedzieć, że tuż po 11. września była to jedna z trzech najczęściej cytowanych książek w prasie anglojęzycznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 349813 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dramaty / Anton Czechow ; przełożyła Agnieszka Lubomira Piotrowska. - Wydanie I. - Łódź : Officyna, 2019. - 576 stron ; 25 cm.
Podstawa przekładu: Polnoe sobranie sočinenij i pisem, Moskwa 1974-1983.
Zawiera: Płatonow ; Iwanow. Komedia ; Iwanow. Dramat ; Leszy ; Mewa ; Wujaszek Wania ; Trzy siostry ; Wiśniowy sad.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
"Mój przekład nie jest (i nie może być) ostateczny. Nie staram się poprawiać poprzednich tłumaczeń – gdyż nie były błędne. Oddawały one język czasów, w których powstały, były ówczesną interpretacją sztuk Czechowa i dały mu intensywną obecność w historii polskiego teatru. Od tamtego czasu zmieniła się jednak polszczyzna. Zmienił się także sposób gry aktorskiej. Pogłębiliśmy wiedzę na temat życia i twórczości autora. Natomiast nie zmienił się sam Czechow – jest wciąż współczesny, aktualny w swej wymowie i języku. Niniejsze przekłady są wynikiem moich wieloletnich studiów nad jego twórczością i oddają Czechowa, jakim go słyszę, czuję, odbieram. Nie słyszę w nim praktycznie archaizmów (pojedyncze frazeologizmy), nie słyszę poetyzmów. Staram się też być jak najwierniejsza oryginałowi, który się nie zestarzał, gdyż język rosyjski przeszedł inną drogę rozwoju niż język polski, nie uległ tak głębokim zmianom. […] Pragnę, by polski Czechow przemówił językiem naszych czasów. Ale też w żadnym wypadku go nie uwspółcześniam, nie stylizuję, nie podkręcam, staram się oddać rytm i tempo współczesnej polszczyzny."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368722 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zawiera: Przy wielkiej drodze : etiuda dramatyczna w jednym akcie (bez wariantów) ; O szkodliwości tytoniu : scena-monolog w jednym akcie (pierwotna redakcja, z wariantami) ; Łabędzi śpiew (Kalchas) : szkic dramatyczny w jednym akcie (z wariantami) ; Niedźwiedź : żart sceniczny w jednym akcie (dedykowany N. Sołowcowowi) (z wariantami) ; Oświadczyny : żart w jednym akcie (z wariantami) ; Tatiana Riepina : dramat w jednym akcie (dedykowany A. Suworinowi) (bez wariantów) ; Tragik mimo woli (Z życia wiejskiego) : żart w jednym akcie (z wariantami) ; Wesele : obrazek w jednym akcie (z wariantami) ; Noc przed rozprawą : żart w jednym akcie (sztuka niedokończona) (z wariantami) ; Jubileusz : żart sceniczny w jednym akcie (z wariantami) ; O szkodliwości tytoniu : scena-monolog w jednym akcie (z wariantami).
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 381201 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filozofia Francuska)
Bibliografia na stronach 251-254.
"Ten zbiór tekstów, z których jedne nie zostały wydane, a inne już się ukazały, został zorganizowany wokół pewnych problemów. Problemu pisania: pisarz, jak mówi Proust, wynajduje w języku nowy język, swego rodzaju język obcy. Ujawnia nowe moce gramatyczne bądź syntaktyczne. Wyrzuca język z jego zwyczajowych kolein: przyprawia go o obłęd. Dlatego też problemu pisania nie można oddzielić od problemu widzenia i słyszenia: gdy inny język powstaje w języku, to w istocie cała mowa zmierza do granicy „asyntaktycznej”, „agramatycznej” bądź komunikuje się z własnym zewnętrzem. Granica nie znajduje się na zewnętrz mowy, jest jej zewnętrzem: zrobiona jest z nie-językowego widzenia i nie-językowego słyszenia, które jednak ona sama umożliwia. Istnieją również malarstwo i muzyka właściwe pisaniu, będące efektami barw i dźwięków, które wznoszą się ponad słowa. Widzimy i słyszymy właśnie poprzez słowa, między słowami. Beckett mówił o drążeniu dziur w mowie, aby widzieć bądź słyszeć „to, co jest poza nią ukryte”. O każdym pisarzu należy właśnie powiedzieć: to widzący, to słyszący, „źle widziane, źle powiedziane” to kolorysta, to muzyk." (fragment przedmowy)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359500 (1 egz.)
Książka
W koszyku
"Podobno tłumacz musi się zakochać w umyśle poety, aby poświęcić ogrom czasu jego emocjom i myślom. I przełożyć je na własny język możliwie najżarliwiej. A własny język powinno się rozumieć nie tylko jako język rodzimy, ale też język tłumaczowi współczesny, w jakim sam myśli i którym mówi na co dzień; naturalny, niearchaiczny, nieupozowany na epokę nieznaną mu z autopsji. Zachwyt tłumacza poezji i jego sztuka przekładu mogą zastąpić, skompensować myśli i formy „zgubione w przekładzie”. Bo przekładanie poezji nie jest aktem w najwyższym stopniu twórczym, nie jest też samotnym, ponieważ otwiera się na współpracę z mistrzem. Umysł Dickinson wydaje się mózgiem, sercem, duszą i dodatkowym zmysłem w jednym. A każde z nich służy, szczerej do bólu, ekspresji uczuć, choćby przesłanie zabrzmiało grzesznie, makabrycznie lub bluźnierczo." (fragment wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353330 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Twarze Kontrkultury)
Tyt. oryg.: "The sixties" 2009.
Książka uważana za jedno z najważniejszych i najmądrzejszych w ostatnich latach spojrzeń na kontestację z perspektywy brytyjskiej, uzyskująca bardzo wysokie noty w najpoważniejszych pismach literackich po obu stronach Atlantyku. To osobiste, ale zdystansowane, realistyczne, bezpruderyjne i refleksyjne, choć pozbawione taniej nostalgiczności wspomnienia Jenny Diski z najważniejszej dla kontrkultury dekady, którą spędziła w Londynie, obracając się w kręgu „Swinging London”. Wedle jej własnych słów, „żałowałam wtedy, że rozpadli się bitnicy, kupowałam ciuchy, chodziłam do kina, zrezygnowałam z wyścigu szczurów, ćpałam, czytałam, brałam udział w demonstracjach ulicznych, leżałam w wariatkowie, uprawiałam seks i uczyłam w szkole, wiodłam więc życie niemal typowe dla kogoś, kto dorastał w latach sześćdziesiątych”. Diski wiele pisze również o różnicach w stosunku do kontestacji pomiędzy Anglią i USA, o modzie, narkotykach, komunach i rewolucji seksualnej: „[…] Seks był dla nas równie naturalny jak sen, i chyba z tego powodu zostałam kilkakrotnie zgwałcona przez facetów, którzy pakowali mi się do łóżka i nie rozumieli, kiedy mówiłam nie.” Wiele miejsca poświęca też ówczesnemu systemowi kształcenia i niezwykle popularnej w latach sześćdziesiątych antypsychiatrii, gdyż poniekąd właśnie dzięki urzeczeniu nią została w końcu nauczycielką: „Szalony bohater zostawał nauczycielem, szamanem, guru, mówił wszystkimi językami świata”.
Diski niebanalnie i z humorem analizuje także w The Sixties socjologiczne oraz filozoficzne podobieństwa i różnice między dekadą lat sześćdziesiątych a latami osiemdziesiątymi i konserwatywną współczesnością, zajmując się w tym kontekście między innymi problemem tożsamości i miejscem „ja” w obu systemach. Ale największą zaletą wspomnień Diski jest chyba ich chłodna, trzeźwa ocena kontestacji – mniej tu sentymentalizmu niż w większości stereotypowych memuarów z tamtych czasów, a więcej rzeczowości; zapewne dlatego jej wnioski są zarówno kontrowersyjne, jak i wyważone. Zdaniem autorki wiele ideałów z tamtych lat utorowało w końcu drogę własnym politycznym antytezom, a nowy prawicowy radykalizm, który ogarnął Wielką Brytanię i Stany Zjednoczone w latach osiemdziesiątych i wciąż ma się dobrze, nie tylko zresztą tam, wynika w prostej linii z błędów, popełnionych przez wyznawców kontrkultury, którym liberalizm mylił się często z libertarianizmem, a wolność z anarchią. Według autorki kontestacja przywiązywała większą wagę do złudzeń niż do autentycznej rewolucji – ale o The Sixties można powiedzieć, że to obraz kontrkultury „bez złudzeń”. Choć książka Diski mówi poważnie o poważnych problemach społecznych i ideologicznych i jako taka niewątpliwie nadaje się na przykład jako tekst źródłowy do analiz akademickich czy publicystycznych, jest ona od początku do końca przede wszystkim dziełem dobrej pisarki, czyli dobrą, mięsistą i wartościową poznawczo literaturą – a miejscami, zwłaszcza tam, gdzie autorka mówi o sobie i drwi z własnej ówczesnej naiwności intelektualnej, bywa autentycznie i nieodparcie śmieszna.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 325365 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Współfinansowanie: Instytut Literatury
Tekst w przekładzie z wielu języków.
Prezentowany w niniejszej książce wybór tłumaczeń poetyckich z wielu języków i epok stanowi niewątpliwie znaczący wkład w dorobek translatorski Leszka Engelkinga. Prezentowani przezeń poeci to wybitni twórcy wzbogacający kulturę literacką (m.in.: Dante, Gumilow, Garcia Lorca, Yeats, Lowell) swoich narodów, będący jednocześnie niekwestionowanym dziedzictwem literatury światowej.
Najstarszy tłumaczony w proponowanej książce tekst to hiszpański anonimowy utwór średniowieczny, wiersze najnowsze zaś to przekłady utworów z drugiej połowy wieku dwudziestego. Oryginały prezentowanych dzieł pochodzą z różnych okresów historii, wielu rozmaitych literatur. Oryginalne teksty sytuują się w czasach współczesnych, choć zarazem przekładane utwory nie kryją swej historycznej proweniencji i faktu, że jednym z ich założeń translatorskich jest tu stworzenie słownych artefaktów uzupełniających literaturę docelową, między innymi o dzieła wcześniej w Polsce nieznane. Nie brak również w prezentowanej antologii przekładów konkurencyjnych wobec translacji już istniejących, wpisujących się w szeregi tłumaczeniowe i uzupełniających rozmaite sekwencje translatorskie, stanowiących różne propozycje, które ukazują rozmaite teksty, zderzające się ze sobą w jednej książce w sposoby nieoczekiwane, pobudzające wyobraźnię i często osobliwe.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 371099, 381820 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 295-296.
Książka wytrawnego tłumacza, znawcy literatury i pisarza Leszka Engelkinga "Szwejkowie i Don Kichoci" to krytycznoliteracka panorama wybranych dzieł i nurtów literatury czeskiej XX oraz XXI wieku. Nie pretenduje ona ani do przedstawienia pełni obrazu czeskiego piśmiennictwa tych czasów, ani do ferowania ostatecznych wyroków dotyczących wartości i wagi poszczególnych dzieł i tendencji, próbuje natomiast przedstawić wizję niektórych trendów i analizy konkretnych utworów, wskazać na zjawiska do tej pory u nas słabo znane i rewidować stereotypy często decydujące o sposobie prezentacji tej literatury w naszym kraju. Książka Engelkinga dostarcza wiedzy o wielu faktach związanych ze współczesną kulturą czeską i jej polską recepcją i poszerza horyzonty zainteresowanych nią czytelników, pozwalając lepiej orientować się w bogatej i różnorodnej materii przede wszystkim literackiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 354050 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Twarze Kontrkultury)
Jedna z najważniejszych powieści amerykańskich lat 60. Zabawny i przenikliwy obraz uniwersyteckiego campusu ogarniętego rebelianckim wrzeniem. Psychodeliczna podróż przez świat, w którym jak w alchemicznym tyglu zmieszane są erotyka i narkotyki, gargantuiczne obżarstwo i asceza, nauka i rewolucja, kłamstwo i prawda... Akcja powieści, opartej na osobistych doświadczeniach autora z czasów studiów i z licznych podróży, rozgrywa się na Zachodzie USA i Kubie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 329064 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nazwa autora na okładce i stronie przedtytułowej.
Indeks.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Federico García Lorca (1898-1936) to najczęściej wydawany na świecie poeta języka hiszpańskiego. Coraz to nowi tłumacze próbują zmierzyć się z jego poezją, jak również z jego dziełami scenicznymi, chętnie grywanymi przez liczne teatry. Kolejnym polskim poetą i tłumaczem, który w swoim wyborze proponuje czytelnikom „swojego” Garcíę Lorkę, jest Leszek Engelking, autor przekładów wielu klasyków poezji światowej oraz poetów współczesnych. Zatytułowany Gips i jaśmin wybór zawiera utwory ze wszystkich okresów twórczości hiszpańskiego poety, od debiutanckiej Księgi wierszy, która powstawała od roku 1918, po Lamentację na śmierć Ignacia Sánchez Mejíasa i wydane pośmiertnie tomy Poeta w Nowym Jorku i Dywan tamarycki, akcent położony jednak został na dzieła najpóźniejsze, jak się wydaje, najdojrzalsze, najbardziej oryginalne i najdoskonalsze. Dzieło poety łączy wpływy folkloru hiszpańskiego (zwłaszcza andaluzyjskiego), nie tylko słownego, lecz również muzycznego, z nowatorstwem awangardy lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku. Mroczna, sensualna i namiętna poezja Lorki, operująca często śmiałymi zestawieniami słownymi, pełna jest motywów i tematów, rekwizytów i archetypicznych obrazów najbardziej podstawowych dla kultury dowolnego czasu. To pozwala jej potrącać głęboko ukryte struny wrażliwości bardzo różnych i naprawdę licznych czytelników i słuchaczy. Jak pisał wielki amerykański poeta William Carlos Williams, García Lorca „był popularny w Hiszpanii jak żaden poeta od czasów Lopego de Vegi”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 343278 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Die Angst des Tormanns beim Elfmeter : Erzählung", 1970.
Książka ukazała się przy wsparciu: Austriackie Forum Kultury
Czy ta książka to kryminał? W pewnym sensie tak, jednak o ile dla Holmesa i Poirota zbrodnia stanowi zaledwie drobną rysę na tafli idealnego porządku, o tyle w przypadku byłego bramkarza Josefa Blocha morderstwo okazuje się jedną z niewielu oczywistości w zagmatwanym gąszczu znaków, gestów, poszlak i symboli. Stawką nie jest tu przywrócenie pierwotnego ładu, ale raczej narzucenie jakiejkolwiek struktury chaotycznej masie rzeczywistości, która wymyka się wszelkiemu ujęciu, przytłaczając swoją złożonością. W tym sensie można powiedzieć, że to kryminał radykalny albo kryminał à rebours.
Choć opowiadanie "Strach bramkarza przed jedenastką" z 1970 roku należy do najbardziej znanych utworów Petera Handkego, dopiero teraz ukazuje się w polskim przekładzie. Pomimo to nie straciło na aktualności, i to niezależnie od tego, czy czytać je jako studium postępującej choroby psychicznej, traktat o problemie interpretacji, dogłębną charakterystykę wyalienowanej jednostki czy też w jeszcze inny sposób.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376195 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Twarze Kontrkultury)
Błyskotliwa, napisana z werwą i okraszona sporą dozą humoru biografia Timothy'ego Leary'ego, ikony kontrkultury, jednej z najbardziej kontrowersyjnych, a zarazem wpływowych postaci drugiej połowy XX wieku, uznanej przez prezydenta Nixona za wroga publicznego numer jeden. Autor skupia uwagę na najważniejszych wydarzeniach z życia "szalonego naukowca", opisując na przykład jego brawurową ucieczkę z więzienia czy śmiałe eksperymenty na Harvardzie. Książkę czyta się jak pełną napięcia i zwrotów akcji powieść - trochę thriller, trochę historię miłosną, trochę gawędę o wzlotach i upadkach bujającego w obłokach psychologa, który chciał się przysłużyć... no właśnie, komu? Ludzkości, własnemu ego? Ta biografia to jednak coś znacznie więcej niż świetna proza z arcyciekawym bohaterem w roli głównej. To także barwny obraz pewnej epoki - ery bitników i dzieci kwiatów, a ponadto przystępny opis niezwykle inspirujących i ciągle prowokacyjnych idei Leary'ego, takich jak teoria wdruków czy tuneli rzeczywistości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365754 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej